Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Dvajset let bliskovite hitrosti pretikanja – DSG praznuje!

16.04.2022

Menjalnik DSG, ki ga je množicam prvi ponudil koncern Volkswagen, praznuje 20 let. Kako je njegova inovativna zasnova Evropo spremenila v deželo avtomatskega menjalnika.

DSG ali »Direct-Shift Gearbox« je nastajal desetletja, saj so ga začeli testirati že v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Kot običajno se je začelo na dirkalnih stezah, a brez večjega uspeha. BorgWarner, ki je menjalnik zasnoval, je vseeno verjel v revolucionarni pristop in leta 2002 je skupaj z Volkswagnom le prodrl tudi na trg serijskih avtomobilov.

Zasnova menjalnika ni ravno preprosta, saj gre v bistvu za podvojeno tehniko. Ima namreč dve sklopki in dva gredi, eno za lihe in drugo za sode ter vzvratno prestavo. To je tudi bistveno za njegovo hitrost, saj je naslednja prestava (elektronika pripravi tisto, za katero predvideva, da jo bo potreboval) na voljo v hipu, skorajda brez izgub. Dovolj zgovoren je bil podatek o pospešku do 100 km/h, ki je za desetinko ali dve prehitel enake avtomobilske modele z ročnim menjalnikom.

Kot lahko potrdi vsak mehanik, ki se je s tovrstnim menjalnikom že kdaj srečal, pa DSG ni bil brez težav. Pravzaprav so bile, sploh v začetku, precej pogoste. Pri različici s šestimi prestavami (DQ250) je pogosto zasvetila opozorilna lučka, ob zagonu pa so iz menjalnika prihajali nenavadni zvoki. Izvedba DQ200 s sedmimi prestavami pa ob predstavitvi verzije iz leta 2008 ni bila veliko boljša, saj sta suhi sklopki brez mazanja komponente hitreje »utrudili«. Rezultat so bile, predvsem v primeru uporabe z večjo obremenitvijo (mestna vožnja, priganjanje), neprijetne vibracije in zaletavost pri speljevanju.

Kljub porodnim težavam, ki sicer niso bile ravno kratke, se je menjalnik uveljavil in ni dolgo trajalo (po poteku ekskluzivne uporabe koncerna VW), da so tehnologijo začeli uporabljati tudi drugi proizvajalci. Danes jih srečujemo v najrazličnejših izvedbah vozil, celo priključni hibridi jih imajo. Pri verziji DQ400E-6 gre celo za zasnovo s tremi sklopkami, kjer tretja skrbi za »priklop in odklop« bencinskega motorja. Če je bila sprva uporaba namenjena le določenim tipom motorjev, predvsem zaradi omejitve največjega navora, ki ga menjalnik lahko prenese, je bila kasneje tudi ta ovira premagana. Dokaz za to je bil bugatti veyron, ki je ob navoru 1.250 Nm uporabljal prvo različico 7-stopenjskega menjalnika z dvojno sklopko.