Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Inženirji so ponoči na skrivaj razvijali Stop-Start

24.11.2024

Leto 2024 zaznamuje 20. obletnico sistema Stop-Start, ene najpomembnejših inovacij v zgodovini podjetja Valeo.

Ta preprost, a učinkovit sistem, ki samodejno izklopi motor vozila, ko je v mirovanju, in ga ponovno vklopi, ko je treba speljati, je postavil temelje za bolj trajnostno mobilnost. A preden je ta tehnologija postala standardna oprema pri vozilih po vsem svetu, je bila dolga pot razvoja in sprejemanja. Potrebno je bilo spremeniti tudi določene komponente pri vozilih, vključno z zmogljivejšimi akumulatorji.

Številni serviserji so dolgo ostali skeptični do prednosti sistema Stop-Start glede na izzive, da gre lahko pri njej tudi kaj narobe.

Kako deluje Stop-Start?

Sistem Stop-Start deluje na osnovi elektronsko nadzorovanega alternatorja in zaganjača, ki omogočata samodejno ugašanje motorja, ko vozilo miruje, na primer pri semaforju, ter njegovo hitro vnovično zagon pri speljevanju. Cilj te tehnologije je zmanjšati emisije CO2 in porabo goriva. Po podatkih Valea omogoča sistem pri mestni vožnji do 35-odstotni prihranek goriva, kar je bilo potrjeno v praktičnih testih.

Zgodovina Stop-Start sistema

Čeprav je ideja o izklopu motorja med mirovanjem obstajala že v 70. letih prejšnjega stoletja, jo je Valeo v začetku 2000-ih nadgradil in naredil dostopno za širši trg. Prvi avtomobili, opremljeni z Valeovim Stop-Start sistemom, so bili Citroën C3 leta 2004 in Smart Mild Hybrid.

Že v 70. letih so pionirski avtomobili, kot je Toyota Crown (1974), ter kasneje Fiat Regata "ES" in Volkswagen Polo "Formel E" v 80. letih, vključevali podobne funkcionalnosti. Vendar so bile te zgodnje različice predrage in pogosto nepraktične za vsakodnevno uporabo. Preboj se je zgodil šele z Valeovim dostopnim in zanesljivim sistemom, ki je postal široko uporabljen z uvedbo evropskega standarda emisij Euro 5.

Inovativni pristop Valea

Pri razvoju Stop-Start sistema je bil izziv združiti mehanske in elektronske komponente v zahtevnem okolju avtomobilskega motorja.

Ulrike Sinner iz Valea pojasnjuje, da je bila integracija sofisticirane elektronike v alternator, ki deluje pri 6.000 obratih na minuto, pri temperaturah do 120 °C in v okolju z vibracijami, prahom ter udarci, izjemen izziv. Končni izdelek je moral namreč biti varen in vzdržljiv.

Ekipa, ki je delala na razvoju, je bila majhna, a zelo zavzeta. Kot se spominja takratni vodja raziskav in razvoja strastna Daniel Richard, so se nekateri sodelavci ponoči vračali v laboratorij. "Čuvaj mi je povedal, da so se moji inženirji ponoči prikradli na delovno mesto, da bi nadaljevali z delom v laboratoriju."

Učinki in razširitev sistema

Stop-Start je hitro pridobil na priljubljenosti, še posebej ko je postal zelo koristen za doseganje nižjih emisij v skladu z okoljskimi normami.

Poleg zmanjšanja porabe goriva in emisij je sistem omogočal tudi tišje delovanje vozil v mestnem prometu. Z leti so začeli Valeov sistem uporabljati številni proizvajalci vozil, med njimi Citroën, Peugeot, Volvo, Smart in Land Rover.

Valeo je svoj sistem še naprej izboljševal. Leta 2010 so predstavili drugo generacijo sistema, imenovano i-StARS, ki je bila še bolj učinkovita in prilagojena avtomobilom različnih znamk in tipov.

Dvajset let kasneje je Valeo eden vodilnih inovatorjev na področju elektrifikacije mobilnosti, njegovi sistemi pa so nameščeni v milijonih vozil po vsem svetu.

Foto: Valeo