Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Kako pogosto zamenjati hladilno tekočino motorja?

07.03.2021

hladilna_tekocina_1a.jpg Hladilno tekočino menjamo ob menjavi vodne črpalke ali ob doseženem časovnem ali kilometerskem intervalu zamenjave, katerega je predpisal proizvajalec vozila ali hladilne tekočine. Obstajajo pa tudi še drugi vzroki njene zamenjave!

Naloga hladilne tekočine je prenašanje toplote od motorja do hladilnika ter do grelnika kabine in s tem uravnavanje pravilne delovne temparature pogonskega sklopa vozila. Poleg te naloge mora hladilna tekočina preprečevati svojo zamrznitev in korozijo celotnega hladilnega sistema.

Čistost hladilne tekočine preverimo optično, odpornost proti zmrzali preverjamo s pripomočki za merjenje koncentracije, pri preverjanju sposobnosti preprečevanja korozije pa si pomagamo z razumevanjem njenih fizikalnih in kemijskih lastnosti. Hladilni tekočini dodajajo aditive za preprečevanje korozije, ki pa z uporabo in časom slabijo. Aditivi so občutlivi na preseženo normalno delovno temparaturo hladilnega sistema, puščanje kompresije na tesnilu glave (kemijska reakcija z izpušnimi plini) in tudi na oksidacijsko razpadanje v stiku z zrakom.

Dva glavna razloga za težave

Glavni vzrok korozije hladilnega sistema v sodobnih vozilih je elektroliza. Elektroliza nastane, ko dve različni kovini v elektrolitu začneta izmenjevati elektrone zaradi njunega različnega električnega potenciala, kar povzroča poškodbe kovin. Ker so hladilni sistemi lahko sestavljen iz različnih kovin in zlitin, jih elektroliza počasi razje v njihovi notranjosti. Ko aditivi za preprečevanje elektrolize v hladilnem sistemu oslabijo se tekočina spremeni v dober elektrolit in pospešuje elektrolitsko korozijo.

Drugi pogost vzrok elektrolize, ki se pojavlja kljub kvalitetni hladilni tekočini pa je parazitski električni tok. Ta se pojavlja ob slabih stikih na masi motorja in ker električni tok izbira pot tam, kjer je manj upornosti, lahko potuje tudi po hladilni tekočini ter s tem povzroča korozijo hladilnega sistema. Še posebej izrazite negativne posledice elektrolitske korozije so pri hladilnih sistemih motorjev izdelanih iz kombinacije litoželeza in aluminija.

Na srečo je sposobnost hladilne tekočine preprečevanja korozije enostavno preveriti z univerzalnim multimetrom po naslednjem postopku.

Postopek preverjanja starosti tekočine

Začnite s hladnim motorjem. Odstranite pokrov hladilnika ali ekspanzijske posode in zaženite motor. Digitalni multimeter nastavite pri DC meritvi napetosti na 20 voltov ali manj. Ko motor doseže delovno temperaturo, vstavite pozitivno sondo neposredno v hladilno sredstvo, negativno sondo pa na negativni terminal akumulatorja. Pospešite obrate motorja na 2.000 vrtljajev na minuto in odčitajte vrednost. Če je vrednost na multimetru 0.4 volta ali manj, je hladilno sredstvo v dobrem stanju. Če pa je vrednost večja od 0.4 voltov, so aditivi hladilne tekočine za preprečevanje elektrolize izčrpani in jo je potrebno nemudoma zamenjati.

Če so vrednosti po zamenjavi hladilne tekočine še vedno previsoke pa je obvezno potrebno preveriti tudi vse mase električnega ožičenja motorja. V nasprotnem primeru bo prišlo ponovno do odpovedi hladilnika, grelnika kabine, glave motorja ali vodne črpalke.