Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Kako prepoznati šest napak pri zaganjaču in jih odpraviti

24.01.2021

Nasveti za težave z zaganjalnikom.

Motor z notranjim zgorevanjem obvezno potrebuje delujoč zaganjalnik. Ottovi motorji potrebujejo za start 50 do 60 vrtljajev na minuto, dieselski pa približno 100, zato so slednji močnejši. Gre za del avtomobila, ki glede na zasnovo naj ne bi potreboval vzdrževanja in naj bi svoje delo opravljal celotno življenjsko dobo vozila, četudi je to opremljeno s sistemom start/stop. Vseeno pa težave z njimi niso neobičajne.

Kako se lotiti iskanja napake

Nedelovanje zaganjalnika ima lahko različne vzroke. Najprej je treba izločiti tiste, ki niso neposredno na zaganjalniku. Zelo pogosto je za nedelovanje kriva slaba električna povezava z akumulatorjem ali pa kar akumulator sam. Lahko je težava tudi v dotrajanih kablih.

Pogosto je napaka tudi v stikalu za zagon.

Do električnih napak pride pri zaganjalnikuu največkrat zaradi preobremenitve, torej zaradi predolge aktivacije, ki praviloma ne bi smela trajati dlje kot pet sekund. Posamezni deli zaganjalnika, na primer ščetke, so namreč fazi zagona podvržene izredno visokim tokovom (120 A) in s tem zelo obremenjeni. Prav ščetke so zelo pogosto del, ki odpove, a jih je k sreči mogoče obnoviti.

Za nedelovanje zaganjalnika pa so lahko odgovorne tudi poškodbe komutatorja, napake na navitju, mehanske poškodbe ohišja ali gredi ... Zelo pogosto je krivec tudi obrabljen zagonski zobnik - pastorek.

Da je vzrok za nedelovanje zagona vozila zaganjalnik, lahko dokončno potrdimo s pomočjo ampermetra in voltmetra. Pri manjših napakah je mogoče zaganjalnika popraviti oziroma obnoviti, na primer zamenjati pastorek ali krtačke, pri težjih napakah pa je morda bolj smiselno za dokončno odpravo težav iskanje nadomestnega zaganjalnika.

Kratek vodič skozi simpotome, vzroke in rešitve

Nekaj najpogostejših simptomov in predlogov rešitev (povzeto po Hella Techworld)

Napaka št. 1: starter se pri aktivacija stikala za zagon ne odziva

MOŽNI VZROKI:

Vključite stikalo za zasenčene luči. Osvetlitev je šibka ali ne deluje. Lahko gre za slabo ali prekinjeno povezavo s pozitivnim polom ali ozemljitvijo, prazen akumulator ali nedelujoč alternator.

ODPRAVA NAPAKE: preverite vode do akumulatorja in konektorje. Očistite oba akumulatorjeva pola in konektorja. Izmerite napetost akumulatorja. Preverite delovanje alternatorja.


Če elektromagnetno stikalo ni pod napetostjo. Naredite ločeno (bypass) povezavo med akumulatorjem in s terminaloma 50 in 30. Če zaganjalnik začne delovati, potem je napaka v stikalu za zagon ali prekinjenem glavnem kablu.

ODPRAVA NAPAKE: zamenjajte stikalo za zagon. Odpravite prekinitev v vodniku.


Če je elektromagnetno stikalo pod napetostjo. Naredite bypass med terminalom 30 in bližnjim teminalom. Če zaganjalnik začne delovati, je težava v umazanem ali obrabljenem elektromagnetnem stikalu.

ODPRAVA NAPAKE: očistite ali zamenjajte stikalo.


Napaka št. 2: zaganjalnik se ne vrti dovolj hitro, da bi zagnal motor

Možne napake in njihova odprava:

  • Obrabljene ščetke, ki jih je treba zamenjati
  • Slab oprijem ščetk, potrebno je čiščenje ščetk in njihovih nosilcev, po potrebi menjava vzmeti.
  • Kontaminiran kolektor, ki ga je treba očistiti. Če je kolektor zažgan ali zažlebljen, ga je treba obnoviti ali zaganjalnik v celoti zamenjati.
  • Napaka na navitju ali armaturi terja obnovo ali zamenjavo celotnega zaganjalnika.

Napaka št. 3: Zaganjalnik se ne aktivira in napaja. Motor se zavrti le v sunkih ali sploh ne.

Možne napake in njihova odprava:

  • Prazen akumulator.
  • Slaba prevodnost zaradi oksidacije ali preveč razhraljanih konektorjev.
  • Slab oprijem ščetk, ki jih je treba očistiti skupaj z njihovimi vodili.
  • Obrabljene ščetke, ki jih je treba zamenjati.
  • Kontaminiran kolektor, ki ga je treba očistiti.
  • Če je kolektor zažgan ali zažlebljen, ga je treba obnoviti ali zaganjalnik v celoti zamenjati.
  • Napaka na navitju ali armaturi terja obnovo ali zamenjavo celotnega zaganjalnika.

Napaka št. 4: Pastorek se ne odmakne nazaj. Zaganjalnik deluje, motor se zaganja v sunkih.

Možne napake in njihova odprava:

  • Napaka na zagonskemu zobniku - pastorku, ki ga je treba zamenjati.
  • Napaka na zobniku vztrajnika - treba je preveriti zobnik, po potrebi zamenjati.

Napaka št. 5: Pastorek se ne odmakne nazaj.

Možne napake in njihova odprava:

  • Pastorek ali naklonski navoj sta umazana ali poškodvana, treba ju je obnoviti ali menjati zaganjalnik.
  • Lahko je napaka na elektromagnetnem stikalu, ki ne odklopi toka, in ga je treba menjati.
  • Povratna vzmet je lahko poškodovana ali izrabljena in jo je treba menjati.

Napaka št. 6: Zaganjalnik še vedno deluje, čeprav je bilo zagonsko stikalo že sproščeno.

Možne napake in njihova odprava:

  • Težava z zagonskim stikalom ali relejem. Takoj je treba izklopiti motor. Preverite stikalo in rele, po potrebi zamenjajte.