Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Ko je motor neslišen, so zavore glasnejše

03.09.2020

Postopno prehajanje na električni pogon v ospredje prinaša zanimive dileme.

Ob odsotnosti hrupa motorja z notranjim zgorevanjem je namreč toliko bolj do izraza prišel zvok preostalih avtomobilskih komponent, med drugim tudi zavor. Slednje zato proizvajalci skušajo čim bolj utišati.Logična posledica utišanja hrupa avtomobilskih motorjev je manj hrupa in bolj udobna ter sproščujoča vožnja, a je bil sprva učinek ravno nasproten. Zakaj? Zaradi toliko bolj opaznih preostalih hrupov v avtomobilu, denimo prezračevanja, vzmetenja, pnevmatik in tudi zavor.

To so zvoki, ki nas v vozilih s hrumečimi motorji niso motile, v novih okoliščinah pa so toliko bolj opazne. Mnogi proizvajalci so zato začeli iskati rešitve za zmanjšanje hrupa na mnogih področjih, med drugim tudi pri zavornih sistemih.

Nova oblika in nove zahteve

Neprijetni zvoki, ki nastajajo pri zaviranju so povezani s trenjem ob stiku zavornega koluta (diska) in zavornih oblog (ploščic). S posebnimi posegi pri obliki oblog so proizvajalci uspeli najti načine za zmanjšanje možnosti hrupa med zaviranjem, a so te spremembe prinesle tudi nekoliko drugačne zahteve pri montaži. Tovrstne zavorne obloge namreč niso simetrične do te mere, da se jih lahko namesti na katerokoli stran, ampak je pri tem potrebna dodatna pazljivost serviserja. Največkrat so tovrstne ploščice primerno označene, da se napaki zlahka izogne.

Poševno posneti robovi Ključni element, ki preprečuje neprijetne zvoke, je dober kontakt med oblogo in kolutom. Pri običajnih oblogah lahko pride do dvigovanja (izgube stoka) zaradi pravokotnega roba obloge, zato so obliko spremenili tako, da je rob posnet pod kotom 45 stopinj. Pri nekaterih modelih je to le na strani, ki je obrnjena proti smeri vrtenja zavornega koluta, torej na strani največjega trenja, pri drugih pa sta posneti obe strani. To zagotavlja boljše prileganje obloge s kolutom, obenem pa tudi enakomernejšo obrabo.

Polmesečni izrez

Drugi trik, ki so ga uporabili snovalci zavor, je poseben izrez v obliki polmeseca na zadnji strani obloge. Gre za izrez na delu obloge, katerega funkciji sta preprečevanje vibracij in enakomerna razporeditev toplote po vsej oblogi. Slednje prispeva tudi k bolj učinkovitemu in zanesljivemu delovanju zavor. Funkcija izreza pa pomaga predvsem pri zagotavljanju optimalnega stika površin obloge in koluta.

Ključna postaja smer namestitve

Kot smo omenili, novi elementi zavornih oblog prinašajo tudi nove zahteve pri namestitvi. Večinoma je pri tem potrebno le slediti označbam (leva-desna), v primeru, da teh označb ni, pa se lahko zanesemo tudi na nekaj preprostih pravil. Pri oblogah s poševno posnetimi robovi je pravilo, da je večji posneti rob (če sta posneta oba) ali posneti rob (če je le eden) vedno obrnjen proti smeri vrtenja koluta – torej naj bo obrnjen naprej.

Enako velja za obloge z izrezanim hrbtnim delom. Izrezani del se namreč vedno nahaja na enem od skrajnih delov obloge in tisti del mora biti obrnjen naprej – prosti smeri vrtenja koluta. Pravilna namestitev je jasno vidna tudi na priloženem slikovnem materialu.