Ko začne lagati tipalo hladilne tekočine
11.06.2023Pravilno prebrana temperatura hladilne tekočine je za sodobne motorje zelo pomembna, saj je od tega odvisno delovanje številnih podsistemov. Nissensov vodnik razkriva, kaj so simptomi nepravilno delujočega tipala in kako najti vzroke zanj.
Tipalo temperature hladilne tekočine ima ključno vlogo pri upravljanju motorja, saj zagotavlja ustrezne delovne parametre za motor, ga ščiti pred pregrevanjem ter vpliva na njegovo učinkovitost, zlasti glede izpušnih emisij in porabe goriva. Mnogi sodobni motorji uporabljajo izhodni signal tipala tudi za druge funkcije motorja, kot so prilagajanje vbrizga goriva, regulacija polnilnega tlaka, nastavitev količine recirkulacije izpušnih plinov ter aktiviranje oziroma deaktiviranje sistema za samodejni vklop-izklop motorja.
Tipalo hladilne tekočine za merjenje temperature hladilne tekočine uporablja električno upornost. Obstajata dve glavni vrsti delovanja. Danes najbolj razširjen je NTC (negativni temperaturni koeficient), ki pri dviganju temperature tekočine zmanjšuje upornost in napetost.
Starejši motorji lahko uporabljajo PTC (pozitivni temperaturni koeficient), ki pri dviganju temperature povečuje upor in ustvarja napetost.
Signal napetosti, ki ga generira tipalo, se posreduje krmilni enoti (ECU), ki lahko nato opravi ustrezne prilagoditve. Motor lahko uporablja več kot eno tipalo. Običajno je to nameščeno na vhodu hladilne tekočine v motor ali na glavi motorja.
Simptomi nepravilno delujočega tipala hladilne tekočine so:
• Aktivirana kontrolna lučka motorja ali servisna lučka.
• Motor v načinu omejenega delovanja.
• ECU beleži napake v sistemu hladilne tekočine.
• Povečana poraba goriva.
• Povečane izpušne emisije ali dimljenje motorja.
• Neenakomerno ali nepravilno delovanje motorja v prostem teku.
• Zmanjšana zmogljivost motorja.
• Težave pri zagonu in ugasnitvi motorja.
• Pregrevanje motorja.
• Ventilator radiatorja se ne vkloplja ali izklaplja.
• Kompresor klimatske naprave se ne vklaplja.
Priporočeni postopki odpravljanja težav:
-
S tipalom povezani simptomi ali napake imajo vzrok lahko v okvarah drugih komponent. Zato je treba podrobno pregledati druge komponente hladilnega sistema: preglejte nivo hladilne tekočine, preglejte, ali je tesnilo glave motorja nepoškodovano in ne nespušča, preglejte delovanje termostata sistema hladilne tekočine.
-
Preglejte električno napeljavo tipala. Napake v napeljavi lahko povzročijo prekinitve signala, to pa vodi v napake pri generiranju kode in nestabilna merjenja temperature. Preglejte žice tipala in se prepričajte, da je priključni vtič pravilno nameščen, da so priključek in kontakti nepoškodovani ter brez vlage ali korozije.
-
Opravite OBD skeniranje, da poiščete povezane napake. Preverite v živo podatke tipala o delovanju merjenja temperature hladilne tekočine.
-
Z uporabo multimetra preverite delovanje tipala in njegov napetostni signal, ki ga pošilja ECU. Določite povezave tipala. Povežite negativno konico multimetera s karoserijo in pozitivno konico s signalno linijo tipala. Nato zaženite motor in preverite spremembe napetosti glede na temperaturo. Pravilno delujoče tipalo tipa NTC naj bi pri hladnem motorju pokazalo približno 2-3 V, pri vročem motorju pa približno 0,5 V. Pravilno delujoče tipalo tipa PTC naj bi pri hladnem motorju pokazalo 0,6-0,8 V, pri vročem motorju pa 1-1,5 V. Če meritev vrača rezultat 0 V, to lahko kaže na prekinitev napajanja ali kratki stik, medtem ko rezultat 5,0 V pomeni odprt tokokrog. Vedno preverite servisne priročnike za vozilo, da poiščete vrsto tipala in ustrezne vrednosti temperature in napetosti.
-
Odklopite priključek tipala in na njem preverite, ali je zagotovljeno ustrezno napajanje tipala (običajno 5 V).
-
Z izključenim tipalom preverite njegov notranji upor, ki naj bi bil odvisen od temperature. Postavite ga v vodo in še enkrat preberite spremembe upora. Rezultate primerjajte z dokumentacijo za določeno vrsto in model tipala. Zdravo tipalo naj bi pri 20°C kazalo: NTC tip: 2200-2800 ohmov, PTC tip: 28-300 ohmov. Zdravo tipalo naj bi pri 80°C kazalo: NTC tip: 270-300 ohmov, PTC tip: približno 400 ohmov.