Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

LSPI je nočna mora malih motorjev

17.02.2023

Kaj je zloglasna kratica LSPI in kako lahko s pravo izbiro preprečite hude poškodbe motorja.

Downsizing pri bencinskih motorjih ima omejitve, do kod lahko pri zmanjševanju prostornine proizvajalci motorjev še jemljejo stran kubične centimetre. Na neki točki to ni več mogoče, takrat na polno udari efekt predvžiga. V tuji literaturi mu pravijo Low Speed Pre-Ignition – LSPI. Motorje konstrurirajo tako, da najdejo pravo razmerje med še dovoljšno in varno prostornino.

Vendar pa se številni lastniki niti serviserji ne zavedajo, da lahko LSPI tekom življenjske dobe nastaja tudi pri serijskih motorjih. Njegove posledice so lahko katastrofalne, saj nenadzorovani vžig mešanice poškoduje notranjost motorja. V zadnjih desetih letih smo ogromno govorili o downsizingu pri motorjih. Številni proizvajalci so jih začeli uvajati z namenom olepševanja normnih porab goriva in s tem izpustov. Manko prostornine so nadomestili s turbo polnilniki, s katerimi je motor kljub majhnosti že pri nizkih vrtljajih lahko razvil polni navor in je tako zelo odziven.

Kot primer Forda, ki je bil na tem področju med najbolj prodornimi – z 1,6-litrskega štirivaljnega atmosferskega motorja so prešli na trivaljni 1,0-litrski turbo motor. Nominalno porabo in izpuste so na ta način zmanjšali za 20 odstotkov. Z vzporednimi marketinškimi pristopi in davčno zakonodajo (na primer od prostornine motorja odvisno letno nadomestilo za ceste) so takšne majhne motorje v srednje in celo velikih avtih so ljudje hitro posvojili.

Manj znana, a kar pogosta posledica downsizinga pa je možnost nastanka predvžiga - LSPI. Gre za stanje, ko se del mešanice zraka in goriva predčasno vžge, s tem pa v notranjosti zgorevalne komore nastaja velikanski pritisk na bate in ventile.

LSPI ni enak klenkanju. Slednje je bilo značilno za starejši tip motorjev, ko se je del zmesi, ki je dlje od vžigalne svečke, samodejno vžgal in časovno ni bil usklajen z iskro. Pri predvžigu pa se mešanica vžge zaradi drugih razlogov.

Avtomobilska znanost ve, da se LSPI pojavlja samo pri motorjih z majhno prostornino, a natančnega vzroka za njegovo nastajanje pravzaprav še ni razvozlala. Ena od zelo verjetnih teorij je, da v izgorevalno komoro med valjem in steno srajce pronicajo kapljice olja, se tam zmešajo z gorivom in zagorijo. Druga teorija pa domneva, da so razlog za samovžig nanosi. V povezavi z LPSI se dokazano pojavljata obe situaciji, ki sta lahko med seboj tudi povezani. V vsakem primeru pa možnost pojava LPSI pomeni za nadaljnji razvoj termičnih motorjev veliko prepreko, ki je do danes še niso znali preseči.

Za razliko od klenkanja je predvžig precej bolj nevaren za motor. Vžig nastane namreč v trenutku, ko se ojnica z batom šele dviguje. Že po nekaj vrtljajih motorja lahko napravi ogromno škode, še posebej na batih in ojnicah. Prihaja do poškodb ali celo loma batnih obročkov, zvitja ojnica in poškodb svečk. Uporabnik pojav predvžiga sliši kot specifični glasen zvok v motorju.

Je LSPI sploh mogoče preprečiti?

Raziskave tega pojava so zelo zahtevne, saj se LPSI pojavlja zelo naključno. Vseeno pa obstaja zelo velika verjetnost, da je mogoče s pravimi sestavinami v olju močno zmanjšati možnost njegovega nastanka.

Kot ugotavljajo pri proizvajalcu motornih olj Wolf, je LSPI bolj verjeten pri uporabi olja, ki ima višje koncentracije kalcija. Na drugi strani pa olja z detergenti na osnovi magnezija in iz molibdenovih zmesi ne spodbujajo nastanka LSPI, temveč celo zmanjšujejo možnost pojava.

Vendar pa je izdelava olj zelo natančen proces, tako da ni mogoče enostavno jemati iz njega ene sestavine ter dodajati drugo, saj ima vsaka komponenta lahko več vlog. Zamenjava komponent lahko tako spremeni druge ključne lastnosti olja, na kar pa so lahko moderni motorji znova zelo občutljivi.

Proizvajalci pri razvoju olj posvečajo pojavu LSPI zelo veliko pozornosti v sodelovanju s proizvajalci motorjev. Pri Wolfu pravijo, da bo najnovejša generacija olj s svojimi specifikacijami pomagala preprečevati LSPI. Konkretno bo standard z oznako ILSAC GF-6 že upošteval Fordove teste za motorje in bo tako zagotavljal zmanjšano verjetnost za pojav predvžiga.