Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Najpogostejši razlogi, da turbina "shodi"

26.02.2022

Pri menjavi turbinskega polnilnika z novim je izjemno pomembno, da mehanik pozna razlog, zakaj je stari sploh odpovedal. Le hkrati z odpravo vzroka bo novi lahko nemoteno deloval.

Priznani proizvajalec turbinskih polnilnikov, hladilne tehnologije in drugih avtomobilskih delov Nissens je na podlagi svojih raziskav in izkušenj predstavil nekaj glavnih vzrokov, ki privedejo do nenadne in lahko tudi "glasne" odpovedi turbine.

Olja in mazanje

Napaka na polnilniku je zelo pogosto rezultat pomanjkljivega mazanja. Zaradi tega prihaja do pregrevanja turbine, posledica tega pa je, da olje znotraj polnilnika karbonizira in se nalaga ter začne blokirati gred.

Do pregrevanja turbinskega polnilnika lahko pride iz več razlogov. Zelo pogosto je to posledica blokiranih ali slabo pretočnih oljnih dovodov, do česar pride zaradi pretirane izpostavljenosti vročini kot posledici manjkajočega termalnega ščita. Drugi zelo pogost razlog je samo motorno olje, ki je preveč degradiralo zaradi neupoštevanja intervalov menjave ali pa nedelujočega oljnega filtra. Pri iskanju napake je zelo pomembno preveriti tudi povratno cev za olje, ki vodi nazaj v črpalko.

Tujki v turbini

Morda je nekaj zašlo med lopatice. Turbinski polnilnik je podoben močnemu sesalcu, ki v ogromnih količinah srka zrak in ga potiska skozi zračni filter. Če se slednjemu ne namenja zadostna pozornost in se ga ne menja med predpisanimi intervali, lahko skozenj vdrejo tujki in zaidejo v notranjost polnilnika. Že neznatni delčki so dovolj, da povzročijo škodo na hitro vrtečih lopaticah kompresorja in posledično odpoved.

Prehitro vrtenje

Turbine so izdelane tako, da se lahko vrtijo celo pri 250 tisoč vrtljaji na minuto. A tudi takšne številke imajo svojo mejo in previsoki vrtljaji lahko povzročijo dobesedno razpad turbine. Do takšnih dogodkov najpogosteje prihaja, če sistem polnilnega zraka pušča ali pa pride do odpovedi ventila za odvečne pline. Turbo v takšnih primerih ne more dosegati zahtevanega pritiska, kar skuša nadomestiti s še hitrejšim vrtenjem, to pa vodi v okvaro.

Previsok pritisk

Ali prihaja med stranjo s kompresorjem in stranjo s turbino do neuravnoteženega pritiska? Vmesni del z ležajem je zasnovan za delovanje na izenačenem pritisku. Če pa pride do nesorazmerji, se lahko začne kompresorjeva lopatica dotikati ohišja, kar na drugi strani povzroči odpoved turbine. Razlog za takšno dogajanje je lahko previsok pritisk, ki je posledica spreminjanje tovarniških nastavitev, na primer zaradi tuninga. Takšno stanje lahko povzroči tudi okvarjen izpušni ventil ali napaka na MAP senzorju, ki lahko povzročita pretiran pritisk.


Pri odpravi napak oziroma pri nameščanju novega turbinskega polnilnika je izrednega pomena pravilna montaža. Več o tem si lahko preberete na namenski spletni strani podjetja Nissens.

https://support.nissens.com/material/self-learning-course-turbocharger-component-installation