Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Nova oblika bata, ki dizlu podaljšuje življenje

12.05.2023

Inovativni Mazdin bat, ki močno spremeni obnašanja dizla.

Mazda CX-60 se je pred kratkim predstavila z dizelko pogonsko alternativo. Razvoj velikega dizelskega šestvaljnika je bil za marsikoga presenečenje, a inženirji so z nekaj inovacijami poskrbeli, da gre za izjemno čist motor.

Kdo bi si mislil, da bomo v času elektrifikacije še lahko govorili o popolnoma novem dizelskem motorju s šestimi valji in kar 3,3 litra prostornine? No, pri Mazdi so poskrbeli prav za to, motor z močjo 200 ali 254 »konji« pa ponujajo v modelu XC-60.

Velikost motorja se zdi pretirana, a pri Mazdi zagovarjajo primerno velikost, da s tem dosežejo največjo možno učinkovitost. Temu pravijo »rightsizing«, v praksi pa večja prostornina znotraj valja, ki znaša 547 kubičnih centimetrov, pomaga pri bolj učinkovitem izgorevanju zmesi.

S tem so izpolnjeni pogoji za uporabo siromašnejše zmesi, torej manjše količine dizelskega goriva v razmerju z zrakom.

Bat, kot ga nima nihče drug

Če so opisano lastnost uporabljali že prej, podobno prostornino na valj ima tudi 2,2-litrski štirivaljnik, pa je toliko bolj sveža inovativna oblika valja. Že poznane bate s posebno »jajčasto« vdolbino so tokrat še dodelali in ustvarili dve manjši krožni vdolbini.

Primerjava med starejšim in novim batom je vidna na fotografiji, kjer je nov črno obarvan bat na desni.

Korak so morali storiti zato, ker je pri tehnologiji vbrizga PCI, ki gorivo vbrizga v več fazah, prihajalo do neželenega mešanja zračnih tokov v valju. S tem vžig ni bil tako nadzorovan kot bi bil lahko.

Z dodatno vdolbino so zagotovili še dodatno fazo vbrizga in več nadzora nad mešanjem goriva in zraka. Namesto v eno, se sedaj gorivo vbrizga v dve vdolbini in nato še v celotno komoro. S tem se pride do učinkovitejšega mešanja zmesi (ta je bolj homogena), kar je pogoj, da je ta ob manjšem deležu goriva še primerna za vžig.

Pod črto vse inovacije zagotavljajo do 40-odstotno termično učinkovitost, kar je za dizelski motor zares izjemen dosežek. Zavidljivi so tudi uradni podatki o porabi goriva, saj ta znaša med 5 in 5,3 litra, kar v izpustih CO2 pomeni med 128 in 130 g/km.