Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Pravilno napajanje vozila med diagnostiko

29.06.2023

Sodobna vozila imajo iz različnih vzrokov, kakršni so varovanje okolja, varnost ali udobje, vse večje zahteve po zagotavljanju nizkonapetostnega električnega toka. Nič od tega ne bi bilo možno brez ustreznih baterij in vzdrževanja njihove električne napetosti.

Danes je 98 odstotkov nizkonapetostnih akumulatorjev na trgu svinčevih. Te lahko razdelimo na tri osnovne tipe. Prvi so želatinski, v katerih je elektrolit strjen s pomočjo silikonskega gela in so primerni za globoke izpraznitve in pogosto cikliranje. Drugi tip so akumulatorji AGM in SLA, ki so uporabni predvsem za zagotavljanje visokega toka v kratkih časovnih obdobjih in kot taki primerni za sisteme start-stop. Tretji tip svinčevih akumulatorjev pa so EFB, ki so primerni za lahka vozila s sistemi start-stop.

Ostala dva odstotka na trgu zasedajo litij-ionske baterije, ki so zelo občutljive na nihanja v toku in ne zdržijo prenapolnjenosti, zato zahtevajo zelo natančno upravljanje polnilnega toka s toleranco 0,1 volta. V splošni uporabi so najbolj pogoste nikelj-mangan-kobaltove baterije, v avtomobilih pa litij-železo-fosfatne (LifePo4).

Krajšanje življenjske dobe

Na preveliko praznjenje so občutljivi tudi akumulatorji AGM, ki predvsem v kombinaciji s sistemi start-stop ne bi smeli pasti pod 50 odstotkov kapacitete. Nizka kapaciteta jim namreč lahko precej skrajša življenjsko dobo. Če takšen akumulator spraznimo do 30 odstotkov, lahko zagotovi do 1500 ciklusov polnjenja/praznjenja, izpraznitev do 50 odstotkov število ciklov lahko zmanjša na 500, izpraznitev do 80 odstotkov pa celo na 250 ciklusov. Pri tem je treba upoštevati, da se akumulator prazni tudi, ko ni v uporabi, in da kratke vožnje ne le, da ne polnijo akumulatorja, ampak ga lahko celo poškodujejo.

Polnjenje na stacionarnem avtomobilu je torej velikega pomena za življenjsko dobo akumulatorja. V primeru akumulatorjev AGM/EFB se s tem prepreči padec kapacitete, pospeši pa se tudi sama hitrost polnjenja. Pri litij-ionskih baterijah je pomembno za pravilno polnjenje in obnovo baterije v primeru varovanja pred prenizko napetostjo.

Elektrika je nujna za diagnostiko

Zagotavljanje stabilnega toka z dodatnim polnjenjem akumulatorja pa je pomembno tudi za pravilni potek diagnostike in reprogramiranja sistemov. Oba postopka lahko trajata tudi več kot eno uro in lahko precej izpraznita akumulator. Energetsko zahtevno je tudi kalibriranje tipal na sistemih ADAS, ki lahko v okviru dobre ure zahteva električni tok do moči 40 amperov. Še bolj energetsko zahteven pa je danes vse bolj priljubljen »chiptuning«, ki lahko v okviru poldruge ure zahteva celo tok do moči 120 amperov.

Če ni zagotovljene dodatne oskrbe z električnim tokom, lahko torej ti procesi povzročijo hitro popolno izpraznjenje akumulatorja, neuporabnost ali celo poškodbo osrednje kontrolne enote ECU, nedokončan ali neveljaven test ali reprogramiranje, morebitno vrnitev vozila k proizvajalcu in seveda izgubo zaslužka zaradi nepredvidenih stroškov.

Med diagnostiko ter kalibracijo sistemov je pomembno tudi, da lahko nastavljamo električno napetost, saj ta za različne postopke ni standardizirana. Primer Nissana Sentre denimo kaže, da je za nastavitev enote ECU potreben stalni tok z napetostjo 13,7 volta, za nastavitev sistema LKAS pa tok z napetostjo 14,7 volta. V primeru neustrezne napetosti postopek preprosto ne steče.

Zagotavljanje ustreznega toka

Pri izbiri ustreznega polnilnika morajo uporabniki upoštevati tudi najvišji tok v amperih, ki ga zagotavlja, in delovni ciklus, ki se odraža v odstotkih glede na temperaturo (pogosto med 25 in 40 stopinjami Celzija). Polnilnik z maksimalnim tokom 100 amperov lahko denimo pri 25 stopinjah Celzija zagotavlja le 50 amperov, kar lahko pomeni težave pri izvajanju diagnostike. Pri proizvajalcu GYS denimo priporočajo izvajanje diagnostike na vozilih z 12-voltnim sistemom pri toku 100 amperov za običajne in 120 amperov za premijske avtomobile.

Če izvajalec med postopkom v akumulatorju ne vzdržuje ustrezne napetosti, lahko diagnostiko izvede narobe ali pa celo poškoduje računalnik ali enoto ECU. V primeru, da pride do poškodbe, je treba najprej ugotoviti, če so bili vsi postopki izvedeni pravilno in v skladu s proizvajalčevimi specifikacijami. Kot dokaz pravilnega postopka je koristno tudi, če lahko polnilnik izpiše poročilo o svojem delovanju.

Izpis poročila o delovanju pa je koristen tudi v primeru polnjenja akumulatorja, saj je dokaz, da je bil akumulator zares napolnjen in lahko velja za podlago pri obračunu stroškov, prav tako pa lahko velja tudi kot dokazilo v primeru, da je bilo treba akumulator nadomestiti z novim.

Novi časi sicer tudi za servisne delavnice neprestano prinašajo nove izzive. Tesla Motors denimo namesto 12-voltnih svinčevih akumulatorjev v svojih avtomobilih za preskrbo z nizko napetostjo uporablja 16-voltne litij-ionske baterije. Pri tem se postavlja težava polnjenja teh baterij in izvedbe diagnostike na takšnih vozilih.

Prilagodljivost je pomembna

Odgovor je seveda uporaba prilagodljivega polnilnika, ki ga podjetje GYS ponuja v obliki novega 24-voltnega polnilnika GYSFlash Pro 24V. Zanj so razvili tudi dva podporna programa, 16V Li-ion za polnjenje baterij in 16V Diag+ za izvajanje diagnostike. Oba sta uporabnikom njihovih polnilnikov brezplačno na voljo na njihovi spletni strani.

Video link do polnilnika: