Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Pregled različnih vrst krmilnih verig

15.10.2023

Tako kot velja pri jermenih obstaja tudi več vrst motornih krmilnih verig. Kakšne so razlike med njimi. Pri proizvajalcu febi so podrobneje razložili malenkosti, ki so odločilne.

Poglavitna naloga verige je, da zagotavlja pravočasno odpiranje in zapiranje ventilov v motorni glavi. Obstajajo različne vrste verig, ki se razlikujejo po obliki in zasnovi glede na potrebe in obremenitve posameznih motorjev, v katerih se uporabljajo. Spodaj sledi razlaga nekaj najbolj pogostih tipov verig.

Valjčna veriga

Tip valjčne verige (veriga s kotalko - roller chain) se kot krmilna veriga v motorjih uporablja najbolj pogosto, saj ponuja najboljše razmerje med močjo in učinkovitostjo glede povzročanja hrupa in vibracij (NVH). Ta tip verige ima tudi dolgo življenjsko dobo zaradi boljše odpornosti proti raztezanju.

Valjčna veriga je ime dobila, ker je notranji člen takšne verige sestavljen iz dveh valjev eden v drugem, znotraj ožjega pa obe strani člena skupaj drži sornik.

Veriga s pušo

Veriga s pušo (bush chain) ima v členu le en valj, zato da je ohišje ustrezno povečano po premeru in je neposredno v stiku s čeljustjo. Verige z ohišjem imajo glede na valjčne verige večjo površino spoja. Večinoma se ta tip verige uporablja v hitro vrtečih se dizelskih motorjih.

Zobata veriga

Gre za posebno obliko verižnice, pri katerih so členki nazobčani. Srednji in notranji utori so oblikovani tako, da zagotavljajo zelo dobro prenosno moč med jermenom in čeljustjo, z minimalnim stikom med verigo in jermenico. Med uporabniki se za ta tip uporablja tudi ime "tiha veriga," saj ima odlične NVH vrednosti. Slabost zobate verige pa je, da je zaradi daljše dolžine v primerjavi z ostalima tipoma verige težja in dražja, zahtevajo tudi rednejše vzdrževanje.

Prav zato so pri znamki febi razvili še dodatno različico nazobčanih verig, pri katerih kombinirajo oblikovne značilnosti klasične verige z uporabo srajce pri sestavi členov. Na ta način so desegli optimizacijo oziroma skrajšanje sekvence gibanja verige, izboljšali so tudi vzdržljivost.