Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Prizor, ki bi ga moral videti vsak mehanik (in njegova stranka)

30.10.2023

Test je dokazal velikansko razliko med gorivnim filtrom kakovosti originalne vgradnje in nizkocenovnim izzivalcem.

Pri filtrih za gorivo je podobno kot v življenju: Razlika ni vidna na zunanjosti - tisto, kar res šteje, je notranjost.

Pri MANN+HUMMEL, uveljavljenemu podjetju na področju filtracije, so pregledali dva uporabljena bencinska gorivna filtra, ki sta bila v uporabi dlje od predpisanega intervala za menjavo v vozilih. V obeh primerih je šlo za filtra z ohišjem iz kovine, ki sta bila še vedno originalno zaprta. Prvi je bil kakovostni filtri za prvo vgradnjo (OEM), drugi pa različica z nizkocenovnega trga. Strokovnjaki iz MANN+HUMMEL so odprli in ocenili oba filtra v svojem preskusnem laboratoriju.

Zgorna fotografija primerjave treh filtrov je sama po sebi zgovorna - od leve povsem nov MANN-FILTER izdelek, v sredini rabljeni OEM filter, desno pa nizkocenovni rabljeni filter.

Dejstvo je, da so sodobni vbrizgalni sistemi v motornih vozilih zelo občutljivi na kakršnekoli nečistoče v gorivu. Že mikroskopsko majhni delci, ki jih s prostim očesom sploh ni mogoče zaznati, lahko na sistemu vbrizga goriva povzročijo veliko škodo, s tem pa seveda tudi napačno delovanje motorja ali celo njegovo okvaro. Samo kakovosten filter za gorivo optimalno ščiti občutljiv vbrizgalni sistem pred obrabo.

Pri filtraciji goriva so ključnega pomena lastnosti, kot so visoka učinkovitost filtra, stabilnost in dolga življenjska doba.

Za dolgo življenjsko dobo in delovanje pa so pomembni kakovost, sestava in količina uporabljenih materialov. Posebni vtiski sredice v filtru zagotavljajo enakomeren in stabilen razmik gub, s tem pa maksimalno filtracijsko zmogljivost. Takšna sestava tudi preprečuje t. i. pakiranje, kjer se posamezni listi filtra stisnejo v blok in tako zmanjšajo uporabno filtrirno površino.

Tudi tesnila in obroči igrajo pomembno vlogo, saj s pravilnimi dimenzijami vzdržujejo različne temperature in tlake na dolgi rok.

V trgovini so na voljo filtri za gorivo različnih kakovosti in izvedb. Embalaže in kovinska ohišja so si na zunaj pogosto podobni, podroben pogled v notranjost pa lahko razkriva velikanske razlike, kar dokazuje primerjava filtra OEM in nizkocenovnika.

OEM filter: enakomerna obarvanost, trdna struktura, mehko tesnilo

Strokovnjaki so najprej odprli aluminijasto ohišje OEM filtra. Pazili so, da notranjosti ne bi kontaminirali z ostružki. Filter OEM je kazal sledove delovanja, kar je dokazovala temna barva sredice. Pokrov je bil povsem čist, tesnilo pa je bilo tudi po dolgoletni uporabi še vedno mehko in elastično. Po besedah Jörga Schömmela, višjega produktnega vodje pri MANN-FILTER, je takšno stanje filtra idealno: "Tu vidimo visokokakovostni filter. Tako enotna temna barva sredice kot tudi čista notranjost po filtrskem elementu kažeta, da je filter do zdaj dobro opravljal svoje delo."

Nizkocenovnik: umazano gorivo je teklo v motor

Pogled v notranjost nizkokakovostnega filtra je pokazal povsem drugačno sliko. Sprednja zaključna plošča filtra je bila močno deformirana, tako da se je sredinski del "sesul".

"Kar se je zgodilo, je najslabši scenarij," je komentiral Schömmela. "Filter iz celuloze se je sesul in se ločil od končne plošče, gorivo pa je neprečiščeno teklo dalje v motor." S tem so lahko v vbrizgalni sistem zašle nečistoče iz goriva in povzročile težko popravljivo škodo.

V notranjosti filtra naj bi bilo samo očiščeno gorivo, v tem primeru pa je kazalo na veliko umazanije. Prav tako je bila sredica zelo neenakomerno obarvana in že s prostim očesom je bilo mogoče ločiti čiste in umazane predele. "To je zaskrbljujoče, saj dokazuje, da je filter v tem vozilu že zelo zgodaj odpovedal," je opozoril Schömmel. "Pri popolnoma delujočem filtru bi moralo biti breme čiščenja enakomerno razporejeno, za filtracijo bi moralo biti uporabljeno celotno filtrirno območje."

Neposredna primerjava z OEM filtrom je pri nizkocenovniku še pokazala, da je njegovo O-tesnilo popolnoma trdo in nima več tesnilne funkcije.

Schömmel je opozoril, da je sicer pri nizkokakovostnem filtru pričakoval slabše materiale in nižjo kakovost. "Vendar pa dejstvo, da je bil ta filter v notranjosti praktično 'sesut', še dodatno poudarja nevarnost nizkokakovostnih filtrov."

Odlašanje z redno menjavo je tvegano

Niti uporaba kakovostnega filtra pa ni razlog za odlašanje z menjavo. "V primeru pregledanega OEM filtra je bilo predpisano obdobje menjave štiri leta, a je bil interval v tem primeru bistveno prekoračen. S tem pa grozi višja poraba goriva, povečana obraba in zmanjšana življenjska doba motorja in vbrizgalnega sistema, ki lahko pripelje tudi do popolne odpovedi," je opozoril Schömmel. "Tisti, ki uporabljajo kakovosten filter in ga redno menjajo po navodilih proizvajalca vozila, ne tvegajo s kompromisi glede zaščite motorja in gorivnega sistema."

"Po preteku življenjskega obdobja filtra njegove OEM kakovosti ni mogoče nadomestiti na drug način, razen z vgradnjo novega kakovostnega filtra OEM izvedbe, kar nudimo pri MANN-FILTER," poudarja Schömmel. Hkrati so filtri za delavnice lahko neizkoriščen potencial dohodkov.

Neizkoriščen potencial za delavnice

Pri MANN-FILTER zato delavnicam svetujejo, naj svoje stranke opozorjajo na interval menjave filtra goriva in naj jih seznanjajo z nevarnostmi slabo delujočega filtra. Tudi če so stranke sprva prišle le na menjavo olja v delavnico, pa mora biti v interesu stranke tudi redna menjava gorivnega filtra z visokokakovostnim. Še posebej zato, ker so nizkokakovostni filtri le malo cenejši.

Uporaba kakovostnih blagovnih znamk se ne izplača le lastnikom vozil, temveč tudi delavnicam, saj s tem vlagajo v dolgoročno zvestobo strank.

MANN-Filter sicer pokriva skoraj 94 odstotkov trga z osebnimi in dostavnimi vozili v Evropi. Trenutna paleta obsega več kot 980 gorivnih filtrov OEM kakovosti.