Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Regenerativno zaviranje »špara« zavore, a ima svoje pasti

04.09.2021

Hibridni in električni avtomobili so v svet zavor prinesli korenite spremembe, ki prinašajo mnoge prednosti, obenem pa pri servisiranju zahtevajo tudi nekoliko prilagojeno obravnavo.

Še nedolgo nazaj je bil zavorni sistem avtomobila razmeroma preprosto področje servisiranja. S prihodom elektrifikacije pa so se stvari v marsičem precej spremenile, predvsem na račun nove varčevalne funkcije - regeneracije energije, ki s sprošča pri zaviranju.

Prednosti tovrstne nadgradnje zavor so jasne, manjša obraba in obenem prihranek pri energiji. Obenem pa zahtevajo nekoliko drugačen pristop, saj so morali inženirji najti novo rešitev za ustvarjanje vakuma, ki ga pri »klasičnih« modelih zagotavlja motor z notranjim zgorevanjem. Poleg tega mora imeti zavorni sistem hibridov in električnih modelov veliko bolj zapleteno logiko delovanja, ki sproti izračuna kolikšno moč klasičnega zaviranja, poleg regenerativnega, potrebuje glede na silo, s katero voznik pritiska na stopalko.

Kaj vse to pomeni za serviserje?

Najprej nekaj o regenerativnemu zaviranju. Če za pogon skrbi elektromotor, lahko ta opravlja tudi funkcijo generatorja in pridobljeno energijo pošilja v baterijo. Posledica je redkejša uporaba zavor in posledično manjša obraba le teh. Težav z rjavenjem zaradi tega zavorni koluti sicer nimajo, saj imajo večinoma nekakšno funkcijo samodejnega čiščenja (občasen rahel pritisk med vožnjo).

So pa po drugi strani bolj na udaru zavorne komponente na račun vlage, ki se z redko uporabo zavor in toplote, ki nastaja pri tem, ne sušijo tako dobro. Posledica je korozija, ta pa lahko povzroči zatikanje zavor, kar slabo vpliva tako na obrabo kot na učinkovitost pogonskega sklopa. Prav tako je vlaga lahko usodna za razne elektronske komponente, katerih menjava je lahko zelo draga stvar.

Ena večjih sprememb pri diagnozi težav z zavorami je uporaba občutka na stopalki, kar je doslej povedalo veliko o samem stanju sistema. Če stopalka ni povezana s hidravličnim sistemom, si s to zvijačo ne moremo več pomagati. Prav zaradi tega je napotke proizvajalcev o redni menjavi zavorne tekočine toliko bolj pomembno ubogati. Večinoma menjavo priporočajo na vsaki dve leti, sam postopek pa se od servisiranja klasičnih zavor niti ne razlikuje.