Domov Aktualna izobraževanja Preverjanje znanja Novice O nas Kontakt

Težave s hidravlično črpalko - kako jih opaziti in odpraviti

12.05.2024

Mehansko hidravlično črpalko za gorivo srečamo pri nekoliko starejših rabljenih vozilih. "Servočrpalko, kot jo serviserji poimenujejo, poganja glavni motor, nanj je vezana z jermenom. Pri Helli so pojasnili nekaj ključnih vzrokov in napotkov za servisiranje črpalke

Črpalka deluje po načelu rotacijskega kompresorja z lopaticami. Črpalka ima rotor, ki ima eno ali več premičnih lopatic.

Ko motor deluje in je volan je v nevtralnem položaju, črpalka samo črpa hidravlično olje in ga pošilja skozi regulacijski ventil nazaj v ekspanzijski rezervoar.

Ko pa premaknemo krmilo, krmilni ventil zapre dotok olja in ga preusmeri v eno stran na dva dela razdeljenega valja, dokler ta del ni poln. Pritisk v valju povzroči gibanje bata, ta pa premakne mehanske komponente krmiljenja vključno s kolesi. Za gibanje v nasprotno smer ventil napolni drug valj.

Delovanje krmilne črpalke temelji na načelu rotacijskega kompresorja z lopaticami. Rotacijska črpalka z lopaticami služi za sesanje in potiskanje. Njen rotor ima eno ali več premičnih lopatic. Te se med vrtenjem rotorja na podlagi centrifugalne sile širijo proti steni črpalke in s tem ustvarjajo bolj ali manj prepustne komore, s tem pa potisni tlak, ki poganja olje iz sesalne na tlačno stran hidravličnega krmiljenja, ki ga uravnava krmilni ventil.

Volumenski pretok olja se povečuje sorazmerno z vrtilno hitrostjo motorja. Črpalka je v večini primerov vgrajena neposredno ob motorju. Lahko jo poganja ločeni V-jermen, ali je povezana z motorno gredjo prek enotnega jermena.

Vzroki okvar in simptomi

Strokovnjaki pri Helli napaka v hidravlični črpalki delijo na naslednje tipične simptome

  • Počasno krmiljenje
  • Zvoki iz črpalke, kot so drgnjenje, škripanje ali tolčenje
  • Puščanje olja na ohišju črpalke
  • Pena v ekspanzijskem rezervoarju
Vzroki za napake na črpalki pa so:
  • Zunanja mehanska poškodba pogona ali ohišja
  • Notranja poškodba zaradi kontaminacije ali kovinskih delcev v krmilnem sistemu
  • Nezadostno mazanje zaradi puščanja v krmilnem sistemu - črpalka je delovala brez olja
  • Termalna preobremenitev zaradi hidravličnega olja, ki je prestaro ali neustrezno
Nasveti za serviserje

Najprej je treba preveriti stanje V-jermena. V mnogih primerih lahko okvara ali nezadostno napet V-jermen povzroči napako pri prenosu moči. Naslednja stvar je preverjanje nivoja servo olja v namenskem rezervoarju. Po potrebi je treba olje dopolniti ali zamenjati v skladu z navodili proizvajalca.

Po barvi servoolja lahko izkušen serviser razbere stanje servočrpalke. Odvisno od specifikacij proizvajalca vozila naj bi imelo servoolje jantarno (rumeno) ali rdečkasto barvo. Če pa je olje že rjavo ali celo črno, to kaže na močno kontaminacijo, ki jo povzroča abrazija v krmilnem sistemu. V takšnem primeru je treba celoten sistem servokrmiljenja temeljito pregledati in zamenjati poškodovane komponente.

Navodila za popravilo

Če je treba črpalko zamenjati, je treba strogo slediti navodilom. Črpalka je namreč del krmilnega sistema vozila, ki je bistven za varno vožnjo.

Pri Helli opozarjajo, da je treba pogosto očistiti celoten krmilni sistem pred namestitvijo nove črpalke, sicer se bodo težave lahko ponovile.

Po namestitvi črpalke je treba hidravlični krmilni sistem znova napolniti, odzračiti in preveriti morebitno puščanje. Treba je uporabiti sveže olje po navodilu proizvajalca vozila.

Če je treba izvesti popravila, priporočajo naslednje splošne postopke:

Navodila za odstranitev
  • Izsesajte servo olje iz rezervoarja za shranjevanje in ga ustrezno odstranite.
  • Odstranite pogonski jermen z jermenskega kolesa na črpalki.
  • Razstavite hidravlično dovodno in visokotlačne cevi na črpalki. Zberite in odstranite morebitno puščajoče olje. Odstranite razstavljene tesnila iz priključnih linij.
  • Črpalko za krmiljenje odstranite z razrahljanjem in odvijanjem vijakov za pritrditev črpalke.
  • Preverite hidravlične cevi glede stanja in poškodb ter jih po potrebi zamenjajte.
  • Hidravlični krmilni sistem je treba preveriti glede onesnaženosti in, če je potrebno, splakniti in očistiti, preden se namesti nova črpalka! Zamenjajte filter sistema.
  • Pred namestitvijo nove črpalke primerjajte staro in novo črpalko. Po potrebi uporabite in prilagodite zahtevane komponente, kot so jermenska kolesa, iz stare črpalke, da ustrezajo novi.
Namestitev nove črpalke se izvede v obratnem vrstnem redu.
  • Očistite površino obroča črpalke in tudi montažno površino na motorju.
  • Namestite hidravlično krmilno črpalko v skladu z navodili za popravilo proizvajalca vozila. Izredno natančno upoštevajte navor zategovanja vijakov!
  • Odstranite vse oljne zamaške in očistite površine na območju priključnih točk hidravličnih cevi z ustrezno čistilno sredstvo.
  • Priključite hidravlične cevi na črpalko. Za to uporabite nova tesnila!
  • Namestite pogonski jermen in ga napnite v skladu z navodili proizvajalca.
  • Rezervoar za shranjevanje napolnite do oznake z novo hidravlično tekočino, ki jo priporoča proizvajalec vozila.
  • Zaženite motor in ga pustite v prostem teku.
  • Večkrat počasi obrnite volan z levo v celotno zaklepanje in nato z desno v celotno zaklepanje.
  • Dopolnite hidravlično tekočino, dokler v rezervoarju za shranjevanje iz povratne cevi ne izhaja čista tekočina brez zračnih mehurčkov.
  • Preverite, ali je nivo olja v rezervoarju za shranjevanje dosežen do označevalne črte.
  • Izvedite testno vožnjo in preverite, ali krmilni sistem deluje pravilno.
  • Po namestitvi črpalke je treba hidravlični krmilni sistem znova napolniti, odzračiti in preveriti morebitno puščanje! Za ta namen uporabite le nova olja za servo krmiljenje, ki jih določi proizvajalec vozila!