Velika novost pri tolmačenju o obvezni opremi vozil
08.05.2021Le malokdo ve, da se je zgodila zelo pomembna sprememba pri tolmačenju obvezne opreme vozil.
Opremo vozil določa Pravilnik o delih in opremi. Ta med drugim v 10. členu za obvezni del opreme zahteva komplet rezervnih žarnic, ki "mora vsebovati žarnice z žarilno nitko za najmanj polovico žarničnih mest podvojenih zunanjih svetlobnih in svetlobno-signalnih naprav in po eno žarnico z žarilno nitko za zunanja nepodvojena žarnična mesta, pri katerih je mogoča zamenjava samih žarnic."
Zakon o motornih vozilih za vozila, ki ne izpolnjujejo predpisanih zahtev glede opreme, predvideva globo 100 evrov.
Pravilnik izvira še iz časov, ko so vozili po cestah predvsem avti s klasičnimi žarnicami in halogenkami, ne upošteva pa dejstva, da so se v zadnjih 10 letih svetila pri avtih močno spremenila in da so se HID žarometom (ksenonkam) pridružila najprej LED dnevna svetila in svetila zadnjega dela, nato pa še LED žarometi. Celo najbolj prodajan avto v Sloveniji renault clio ima danes že serijske LED kratke žaromete.
Država pravilnika kljub tehničnim spremembam in trendom ni posodobila, zato trgovci z novimi avtomobili celo v najbolj prestižne in več kot stotisoč evrov vredne limuzine še danes poleg kompleta prve pomoči dodajajo rezervne žarnice z žarilno nitko. Pa čeprav ti avti zunaj in znotraj že dolgo svetijo popolnoma v LED svetlobi.
Še dve leti nazaj je vlada v uradnih odgovorih na pozive po spremembi navajala zgolj, da je v pripravi novi pravilnik in da bodo preučili vprašanje rezervne opreme. Stari pravilnik po dveh letih še kar velja, se je pa spremenilo vsaj njegovo tolmačenje.
Kot so na ministrstvu za infrastrukturo 1. marca letos zapisali na portalu Predlagam vladi, stari pravilnik "zahteva samo rezervne žarnice z žarilno nitko in ne za vire svetlobe v sodobnejših svetilkah in žarometih (npr. LED)." Žarnice so torej odslej uradno potrebne le za tiste avte in tiste njihove luči, ki za vir svetlobe uporabljajo žarilno nitko. H7 žarnica v avtih z biksenon žarometi ali polnimi LED žarometi uradno ni več potrebna!
Sicer logičnega tolmačenja na ministrstvu niso promovirali, zato večina voznikov (in morda tudi tehničnih pregledov ter policistov) zanjo še ne ve.
Kaj pa, ko pregori LED dioda?
Zaradi vsake nedelujoče diode še ni treba menjati celotne luči ali LED enote. Vozilo je tehnično še vedno izpravno, če gorita vsaj dve tretjini LED traku, določa pravilnik o tehničnih pregledih.
Slovenija spada med redke države, pri katerih je komplet žarnic del obvezne opreme. Poleg Slovenije imajo takšno ureditev le še nekatere države balkanskega polotoka in Češka. V nekaterih evropskih državah rezervne žarnice zgolj priporočajo, v drugih niti tega ne.