Za okvare zloglasnega PureTech motorja zdaj odškodnine
23.05.2025Koncern Stellantis je končno priznal veliko tehnično pomanjkljivost pri svojem motorju PureTech 1.0 in 1.2 s klasičnim zobatim jermenom. Lastnikom pod določenimi pogoji plača vse stroške popravila.
Da je prejšnja generacija trivaljnega PureTech bencinskega motorja koncerna Stellantis prava tempirana bomba, je med pooblaščenimi in nepooblaščenimi serviserji že dolgo znano. Različici motorjev v obeh prostorninah sta bili zelo priljubljeni, predvsem 1.2 motor so vgrajevali v številne modele znamk Citroën, Peugeot, Opel, Fiat, Jeep …
Treba je sicer povedati, da so imeli tudi drugi proizvajalci tri- in dvovaljnikov (Renault, Ford, Fiat, Volkswagen ...) lahko velike težave s svojimi "down-sized" motorji.
Kaj se je pogosto dogajalo
Turbo motor 1.2 PureTech, ki je bil razvit še za časa koncerna PSA, je nadomestil stare atmosferske motorje 1.4 in 1.6. Ob kompaktnih merah in nižji masi je obljubljal nižjo porabo in emisije, s turbo polnilnikom je bil bolj prožen. Pri 1.0 motorju je šlo za izvedbo brez turbine, namenjen je bil kot vstopni motor manjših modelov.
Osnovna težava motorja prve in druge generacije PureTech je zasnova zobatega jermena, ki teče skozi oljno kopel. To so inženirji predstavljali kot pozitivno inovacijo, ker da so s tem zmanjšali porabo goriva za dodaten odstotek ali dva.
Kljub trditvam inženirjev se je izkazalo, da se degradacija jermena zaradi vpliva sestavin v olju začne veliko prej in lahko povzroči velike težave. Predvsem je bil problematičen 1.2 motor.
Delci jermena so lahko zašli v oljni krog in mašili pretočne kanale, kar je povzročalo pregrevanje motorja. Na drugi strani je jermen lahko odpovedal veliko pred rokom redne menjave in povzročil veliko škodo na motorju. Šele s tretjo generacijo motorja, ki ga vgrajujejo od leta 2023, je Stellantis prešel na rešitev z uporabo verige (spodaj) in še več drugih rešitev.
Pa to ni bila edina težava PureTech motorjev. Znano je bila tudi velika poraba olja pri motorju 1.2, ki je bila posledica napake na batnih obročkih in oljnih separatorjih. Pogoste so bile tudi poškodbe tesnil.
Zaradi vseh nakopičenih težav, ki jih je uporabnikom povzročalo blagovno ime Pure Tech, je Stellantis slednje potihem umaknil iz uporabe in ga danes pri novih modelih ne navaja več.
Priporočeni interval menjave pasu pa so prepolovili.
Dolgo so se delali "francoze"
Stellantis do pred kratkim ni želel priznavati odgovornosti za odpoved zobatega jermena ali pretirano porabo olja izven garancijskega obdobja, zato so imeli lastniki avtov s prvo in drugo generacijo lahko velike nepredvidene stroške s popravili in stroški dodatnega olja.
Prav tako imajo avtomobili z omenjenim PureTech trivaljnikom danes precej nižjo tržno vrednost na trgu rabljenih vozil. Številni trgovci z rabljenimi se jih zaradi pričakovanih težav tudi izogibajo, saj nočejo prevzeti jamstva v primeru, da bi motor znotraj določenega zakonskega obdobja odpovedal.
Zdaj Stellantis v številnih državah po Evropi že ponuja izredno podaljšanje garancije, ki se nanaša na PureTech 1.0 in PureTech 1.2. Po tej shemi tovarniška garancija velja 10 let oziroma do 180.000 prevoženih kilometrov. Stellantis pod določenimi pogoji pokrije 100 odstotkov vseh stroškov za rezervne dele in servisno delo na motorju.
Poleg tega so lastniki vozil morda upravičeni do kompenzacije stroškov, ki so nastali zaradi pretirane porabe olja in oziroma ali prezgodnje degradacije motornega jermena. Vendar kompenzacija velja le za obdobje stroškov, ki so nastali med 1. januarjem 2022 in 31. decembrom 2024.
In še pomembno za Slovenijo - po dostopnih podatkih trenutno pri nas kompenzacijska shema še ne deluje, a naj bi kmalu.
Kdaj Stellantis prizna garancijo za motor PureTech?
Lastniki vozil s trivaljnimi bencinskimi motorji PureTech se lahko pri določenih okvarah nadejajo povračila stroškov popravila, vendar le če so izpolnjeni vsi pogoji, kot jih navaja uradna spletna stran Stellantisa:
Čas okvare: Napaka se je morala zgoditi med 1. januarjem 2022 in 31. decembrom 2024, ne glede na to, ali je bila delno ali v celoti že povrnjena. Upoštevane so naslednje vrste napak:
Težava s pritiskom olja zaradi prezgodnje obrabe zobatega jermena na vozilih z:
motorjem 1.0 / 1.2 PureTech atmosferski (proizvodnja: junij 2012 – junij 2022),
motorjem 1.2 PureTech turbo (proizvodnja: april 2014 – junij 2022).
Prekomerna poraba olja zaradi napake na batnih obročkih pri:
motorju 1.2 PureTech turbo (pred Euro 6.2, april 2014 – julij 2018).
Prekomerna poraba olja zaradi napake na oljnih separatorjih pri:
motorju 1.2 PureTech turbo Euro 6.2 in novejšem (februar 2018 – februar 2023).
Pokrivanje v okviru razširjene garancije: Vozilo mora biti v obdobju podaljšane garancije – do 10 let ali 180.000 km (kar nastopi prej), šteto od začetka tovarniške garancije (običajno datum prve registracije).
Redno vzdrževanje: Vzdrževanje je moralo biti opravljeno v skladu s priporočili proizvajalca (časovni in kilometrski intervali, prava vrsta olja) pri kateremkoli profesionalnem serviserju. Ob popravilu je treba predložiti zadnje tri račune za servis ali servisno knjižico z žigi pooblaščenega servisa iz mreže Stellantis. Dovoljeno je največ 3-mesečno ali 3.000 km zamudo pri servisiranju.
Popravilo in diagnoza: Popravilo mora izvesti pooblaščen serviser iz mreže Stellantis.
Seznam nekaterih avtov, ki so uporabljali zobati jermen v oljni kopeli z motorno kodo:
Peugeot 208
- 1.2 PureTech 75 MT: EB2FA
- 1.2 PureTech 100 MT: EB2ADTD
Peugeot 308
- 1.2 PureTech 130 MT/EAT8: EB2DTS
Peugeot 408
- 1.2 PureTech 130 EAT8: EB2DTS
Peugeot 2008
- 1.2 PureTech 100/130 MT/EAT8: EB2DTS
Opel Corsa
- 1.2 PureTech 100 MT: EB2ADTD
Opel Astra
- 1.2 PureTech 100 MT: EB2DT
- 1.2 PureTech 130 MT/EAT8: EB2DTS
Opel Mokka
- 1.2 PureTech 130 MT/EAT8: EB2DTS
Jeep Avenger
- 1.2 PureTech 100 MT: EB2ADTD
Omenjeni motor je bil v uporabi še v številnih drugih modelih, na primer pri citroën berlingu in vseh njegovih derivatih, modelih znamke DS ...